Standard ochrony Małoletnich

ZASADY BEZPIECZNEGO KONTAKTU PERSONELU Z DZIECKIEM-PACJENTEM - WERSJA DLA DZIECI

JESTEŚ DLA NAS WAŻNY! – CZYLI CO ROBIMY, ABY DZIECI CZUŁY SIĘ U NAS JAK NAJLEPIEJ

Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. Nasz szpital nazywa się Szpital Specjalistyczny  w Chorzowie.  Pracują tu lekarki i lekarze, pielęgniarki i pielęgniarze, ratownicy, fizjoterapeuci, psycholodzy, technicy, a także cała masa innych specjalistów, którzy chcą pomagać dzieciom. W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.

  1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
  2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
  3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
  4. Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.
  5. Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, w poradni czy w szpitalu – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
  6. Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
  7. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  8. Jeżeli zostaniesz na noc w szpitalu będziemy szanować Twoją potrzebę odpoczynku: postaramy się nie hałasować, nie razić Cię światłem i nie budzić, kiedy nie będzie to konieczne.
  9. Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w szpitalu i zostać na noc, jeśli tego potrzebujesz.
  10. Twoja przytulanka też, o ile nie jest zbyt duża i nie wydaje głośnych dźwięków.

O CZYM JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ:

  1. Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
  2. Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.

INFORMACJE KONTAKTOWE I WAŻNE TELEFONY

KONTAKT W SZPITALU

Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie w siedzibie szpitala zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia jest:

Sekretarka Dyrektora Szpitala


sekretariat@sswch.pl

RZECZNIK PRAW DZIECKA

prowadzi darmowy, całodobowy

Dziecięcy Telefon Zaufania

 

800121212

116 111

Pod bezpłatnym numerem 116 111 oraz na stronie 116111.pl dzieci mogą porozmawiać o wszystkim: o przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadczają, gdy czują się dyskryminowane, kiedy doświadczają przemocy lub są jej świadkiem.

PRAWA MAŁEGO PACJENTA

01. leczenie i opieka
02. jak będziesz leczony
03. rodzice mogą przebywać z tobą
04. dostęp do dokumentów
05. decyzja o leczeniu
06. kiedy odczuwasz ból
07. poufne informacje
08. bezpieczeństwo
09. kontakt z rodzicami
10. nauka, zabawa i odpoczynek
11. osoba duchowna
12. cenne przedmioty
13. rzecznik praw pacjenta

Materiały graficzne na podstawie dokumentów Rzecznika Praw Pacjenta – Karta Praw Dziecka Pacjenta: https://www.gov.pl/web/rpp/karta-praw-dziecka-pacjenta

Ułatwienia dostępu