21.02.2025
Czym są darzenia niepożądane?
Zgodnie z definicją określoną w Ustawie z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu.
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej
Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy:
- samobójstwo w szpitalu,
- upadki w szpitalu,
- nieterminowe dostarczenie opieki,
- nieplanowane powtórne hospitalizacje,
- ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
- samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala,
- odleżyna,
- błędną diagnozę z uwagi na:
- mylną interpretację wyników badań laboratoryjnych,
- mylny opis badań radiologicznych,
- mylny opis badania histopatologicznego,
- podanie niewłaściwego leku,
- błędne ustalenie dawki leku,
- błędną identyfikację pacjenta,
- niewłaściwy czas podania leku,
- nieuzasadnione opóźnienie w podaniu leku,
- nieprawidłową drogę podania leku,
- nieprawidłowy sposób przygotowania leku (np. niewłaściwy rozpuszczalnik)
- zdarzenia związane z okresem ważności leku.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi lub roszczenia. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest systemem odrębnym i niezależnym od systemu rozpatrywania skarg i zażaleń.
Cel zgłaszania zdarzeń niepożądanych?
Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu.
Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.
Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?
Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy pacjent Szpitala Specjalistycznego w Chorzowie, rodzic/opiekun pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.
Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w naszym Szpitalu można przekazać:
drogą elektroniczną – wystarczy wypełnić elektroniczny formularz zgłoszenia dostępny na tej stronie i przesłać go na adres: se*********@ss***.pl
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego w Szpitalu Specjalistycznym w Chorzowie:
Pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala: Szpital Specjalistyczny Chorzów ul Zjednoczenia 10, 41-500 Chorzów z dopiskiem na kopercie: „Zdarzenie niepożądane” oraz „Do rąk własnych Pełnomocnika ds. Jakości”;
w trakcie pobytu w Szpitalu – bezpośrednio do personelu medycznego, który zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą.
Aby skutecznie dokonać analizy zdarzenia niepożądanego zgłoszenie musi zawierać przynajmniej:
- wskazanie oddziału/ działu, w którym zaistniało zdarzenie niepożądane,
- datę zdarzenia,
- szczegółowy opis zdarzenia (jego przebieg, czynniki wpływające na zajście zdarzenia, skutki dla pacjenta),
- wskazanie osoby zgłaszającej (pacjent/ rodzina/ osoba bliska pacjenta/ świadek zdarzenia),
- dodatkowo można podać dane: imię, nazwisko pacjenta, numer księgi głównej, dane kontaktowe.
Podanie w zgłoszeniu danych takich jak: imię, nazwisko, numer księgi głównej, dane kontaktowe – jest dobrowolne – jeśli chcą Państwo przesłać zgłoszenie w formie ANONIMOWEJ, proszę nie uzupełniać wymienionych danych.
Otrzymane zgłoszenia są monitorowane i analizowane przez dedykowany do tego zespół ds. zdarzeń niepożądanych.
Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.