logotyp Funduszy Europejskich, flaga polski i informacja o dofinansowaniu przez Unię Europejską
logotyp Biuletynu Informacji Publicznej
symbol tłumacza języka migowego
Standard ochrony Małoletnich

ZASADY BEZPIECZNEGO KONTAKTU PERSONELU Z DZIECKIEM-PACJENTEM - WERSJA DLA DZIECI

JESTEŚ DLA NAS WAŻNY! – CZYLI CO ROBIMY, ABY DZIECI CZUŁY SIĘ U NAS JAK NAJLEPIEJ

Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. Nasz szpital nazywa się Szpital Specjalistyczny  w Chorzowie.  Pracują tu lekarki i lekarze, pielęgniarki i pielęgniarze, ratownicy, fizjoterapeuci, psycholodzy, technicy, a także cała masa innych specjalistów, którzy chcą pomagać dzieciom. W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.

  1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
  2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
  3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
  4. Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.
  5. Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, w poradni czy w szpitalu – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
  6. Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
  7. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  8. Jeżeli zostaniesz na noc w szpitalu będziemy szanować Twoją potrzebę odpoczynku: postaramy się nie hałasować, nie razić Cię światłem i nie budzić, kiedy nie będzie to konieczne.
  9. Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w szpitalu i zostać na noc, jeśli tego potrzebujesz.
  10. Twoja przytulanka też, o ile nie jest zbyt duża i nie wydaje głośnych dźwięków.

O CZYM JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ:

  1. Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
  2. Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.

INFORMACJE KONTAKTOWE I WAŻNE TELEFONY

KONTAKT W SZPITALU

Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie w siedzibie szpitala zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia jest:

Sekretarka Dyrektora Szpitala


kliknij by zobaczyć adres

RZECZNIK PRAW DZIECKA

prowadzi darmowy, całodobowy

Dziecięcy Telefon Zaufania

 

800121212

116 111

Pod bezpłatnym numerem 116 111 oraz na stronie 116111.pl dzieci mogą porozmawiać o wszystkim: o przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadczają, gdy czują się dyskryminowane, kiedy doświadczają przemocy lub są jej świadkiem.

PRAWA MAŁEGO PACJENTA

01. leczenie i opieka
02. jak będziesz leczony
03. rodzice mogą przebywać z tobą
04. dostęp do dokumentów
05. decyzja o leczeniu
06. kiedy odczuwasz ból
07. poufne informacje
08. bezpieczeństwo
09. kontakt z rodzicami
10. nauka, zabawa i odpoczynek
11. osoba duchowna
12. cenne przedmioty
13. rzecznik praw pacjenta

Materiały graficzne na podstawie dokumentów Rzecznika Praw Pacjenta – Karta Praw Dziecka Pacjenta: https://www.gov.pl/web/rpp/karta-praw-dziecka-pacjenta

Ułatwienia dostępu